Opp i vekt

Lurer du på hva en chinchilla kan, og ikke kan spise?
Legg inn dine spørsmål, innlegg eller synspunkter her.
Post Reply
Trixie
Nykommer
Nykommer

Opp i vekt

Post by Trixie »

Jeg har overtatt to chinchillagutter via dyrebeskyttelsen og de har ikke hatt det bra. De er feilernært og har vel levd på gulerøtter og høy. Sandbad er det år og dag siden de tok og de er veldig tynne. :? Jeg har fått de hjem nå og de har fått pellets,høy og critical care. Jeg har heller aldri sett to chinchilla bli så overlykkelige over å få tatt et sandbad <3
Er det noe mer jeg kan gi dem slik at de øker i vekt? De er veldig aktive av seg heldigvis til tross for at de er feilernært.
Gunn :)
RangnesetChilla
Junior
Junior

Re: Opp i vekt

Post by RangnesetChilla »

de trenge tid å få opp vekt .. :-) sikker de andre har bedre tips.. for meg del.. de trenge litt tid å ete alt :-)
Trixie
Nykommer
Nykommer

Post by Trixie »

Ja jeg tror nok dette kan ta tid.Jeg ser alt i dag at pelsen har bedra seg veldig, spesielt rundt snute og hodepartiet. De har bada masse i sand. jeg veide dem i dag og den grå veide 538 gram og den hvite 540 gram. Jeg kjenner alt av knokler og ribben. Hvor gamle de er aner jeg ikke,men de er brødre. Den grå har halv hale og de mangler noen tær på frambena.
Agnete
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Post by Agnete »

Som Tanita skriver så tar det nok litt tid før de kommer seg ordentlig i form igjen, men så flott at de har fått et nytt og bedre hjem! :)

Gi dem skikkelig pellets beregnet for chinchilla, jeg bruker master og er veldig fornøyd med den. Gi også mye høy, de trenger nok litt tid til å venne seg på pellets om de ikke har fått dette tidligere, så jeg ville tatt det litt gradvis med pelletsen så de ikke får magetrøbbel.

Gulerøtter skal de ikke ha, så det må du ikke gi dem, men det ser ut som du vet det allerede! Knekkebrød er fint å gi innimellom, men ikke for mye for da kan de bli harde i magen.

Du kan også prøve å gi litt 4korn/ren havre, men i starten ville jeg vært litt forsiktig med å gi dem for mye forskjellig, ettersom magene deres ikke er vant til noe annet enn høy og gulerøtter. Jeg har litt kraftpellets også stående som jeg blander litt i fôret innimellom. Jeg kan ikke si noe om den virker eller ikke foreløpig, da jeg nettopp har begynt å prøve det ut selv, men den skal være fin til tynnne dyr og babyer som vokser.

Jrg håper det går fint med dem framover! Ikke morro å høre om dyr som er så feilernært som disse to har vært.. Lykke til :)
Agnete Leiseth
v/Birkeli's Chinchilla

* Fikk min første chinchilla den 17. februar 2009
* Medlem i NFFSCN
* Styremedlem i NFFSCN
* Registert oppdretter siden 2015

Trixie
Nykommer
Nykommer

Post by Trixie »

4 korn har dem også fått. Jeg har veid dem igjen og de har økt noen gram hver i vekt.
Trixie
Nykommer
Nykommer

Post by Trixie »

Her er "buret" de bodde i :shock: :( :cry:
Image
RangnesetChilla
Junior
Junior

Post by RangnesetChilla »

Oi...

De er jo ikke noe hyggelig syn nei...

Bra du funnet dem,, sånn de får bedre :)
Agnete
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Post by Agnete »

Jeg får vondt inni meg av å se at noen klarer å behandle dyr på denne måten... Virkelig et trist syn :(
Bra at de har det bedre nå, jeg krysser fingrene for at de snart er i toppform! :)
Agnete Leiseth
v/Birkeli's Chinchilla

* Fikk min første chinchilla den 17. februar 2009
* Medlem i NFFSCN
* Styremedlem i NFFSCN
* Registert oppdretter siden 2015

Trixie
Nykommer
Nykommer

Post by Trixie »

Han hvite har blitt veldig fin i pelsen. Ryggen og rompa trenger litt mer pelsstell. Han sandbader som besatt da :D
Han var i så dårlig form da jeg fikk han, slapp og puslete. Nå er han veldig aktiv og han stråler av glede.

Image
Post Reply