børste og kam vennlig trening..TRENGE RÅD/TIPS!

Hvordan hånderer man egentlig en chinchilla? Gjør den ting du ikke forstår hva betyr?
Lurer du, så legg dine innlegg her.
Post Reply
RangnesetChilla
Junior
Junior

børste og kam vennlig trening..TRENGE RÅD/TIPS!

Post by RangnesetChilla »

ja.. jeg vært utstilling med noe.. fleste av dem er ferdig vant hånd.. og kam og slik for de fikk fra andre.. nå jeg fikk flere som egne oppdrett baby.. så jeg prøvde børste for de bli vane.. men noe er så umulig.. derfor ønskes få noe fin råd og tips..

har 4-8 ny chinchilla som aldri vært på utstilling og ung.. men de "klage" hele tida" når jeg børste litt
(veldig forsktig) på dem.. for holde fin pels av og til.. for fokus på utstilling framtid..

ville hørt hvordan dere bruke måte trening på dem ung dyr som bli vane med børste og litt rolig mer?

jeg børste bra for de som vant med børste tidlig.. som Tuva.. fra Lavendar chinchilla.. men uansett jeg ønskes å lære og hvordan funke hos dere.. sånn jeg kan prøve få til de blir grei og litt mer rolig? for ønskes chinchilla sin beste del..

Image
Her Rhodos som lyst med utstilling framtid... og trenge hjelp lære matmor sin d? :D :D
Kjersti
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Re: børste og kam vennlig trening..TRENGE RÅD/TIPS!

Post by Kjersti »

Jeg pleier i grunn ikke å trene mine på å bli børstet. Jeg begynner først å børste dem når de skal på sin første utstilling. Det hender de bjeffer litt og lurer på hva som skjer, men det pleier aldri å være noe problem. Det er viktig at de får sitte ordentlig på fanget/bordet/gulvet eller hva du nå bruker, og at de ikke henger og dingler i luften mens de blir børstet (slik som jeg har sett noen dårlige eksempler på.)

Det kan være lurt å ikke børste for lenge av gangen, og gjerne gi en godbit som belønning etterpå :)
Kjersti H.
Capella Chinchilla
http://capellachinchilla.com
Registrert oppdretter siden 2003 | Chinchillaeier siden 1996 | Medlem av NFFSCN og MCBA
Kasserer, oppdretteransvarlig og webansvarlig i NFFSCN | Vinner av Årets Utstiller 2010, Årets Oppdretter 2010, Årets Chinchilla 2010 og Årets Norskfødte Chinchilla 2010

RangnesetChilla
Junior
Junior

Post by RangnesetChilla »

aha...

ja.. noe av dem er så hyper eller redd.. vil stikk av.. det er jo ikke koselig når jeg måtte holde den hale mens den vil hoppe..

jeg børste dem ikke hardt.. men mange sier børste dem gjøre bedre pels enn aldri... men må gjøre 2-3mnd før utstilling.. bare lurt på hvordan dere funke..

er brukt aldri børste de før på utstilling.. men etter jeg interssant mer på utstilling.. så vil pels holde bra kval.. selv ikke nok bade sand.. for noe sier det.. men er sant jeg vet ikke.. hørt om det.. :)
Kjersti
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Post by Kjersti »

Det er noen som aldri børster chinchillaene og bare bader dem, uten at det er noe problem. Pelsen kan bli fin likevel.

På noen chinchillaer er det likevel ikke nok å bare bade. Det kommer helt an på hva slags pels chinchillaen har og hvor flink den er til å bade, for der er det forskjeller mellom dyrene.

Uansett hvor godt badet chinchillaen er, kan børsting gi pelsen en bedre finish. Det kan også gjøre ting verre hvis du børster feil.

For å lære seg å børste gjelder det bare å øve. En vanlig nybegynnerfeil er å børste altfor mye, slik at chinchillaen blir tynn i pelsen uten at du merker det selv. Vi er mange som har gjort den tabben :) Det er derfor lurt å øve på å børste chinchillaene som ikke skal på utstilling. Da merker du bedre hva som fungerer og ikke, og du risikerer ikke å ødelegge pelsen på dyrene som snart skal stilles.
Kjersti H.
Capella Chinchilla
http://capellachinchilla.com
Registrert oppdretter siden 2003 | Chinchillaeier siden 1996 | Medlem av NFFSCN og MCBA
Kasserer, oppdretteransvarlig og webansvarlig i NFFSCN | Vinner av Årets Utstiller 2010, Årets Oppdretter 2010, Årets Chinchilla 2010 og Årets Norskfødte Chinchilla 2010

Post Reply