Burkompiser til chinchillaen?

Her kan du legge inn dine spørsmål ang. bur til chinchilla, og/eller bygging av ditt eget bur.
Har du noe du vil dele med andre? Legg det inn her.
Post Reply
stalljenta
Nykommer
Nykommer

Burkompiser til chinchillaen?

Post by stalljenta »

Hei!
Jeg bor på en hestegård hvor vi har en del forskjellige dyr. I stallen har vi blandt annet en liten hesteboks som er hjemmet til en hannkanin og et marsvin. Det er i et hjørme og de andre to veggene er tette opp til 120cm, åpent over det. Vi har nylig fått en chinchilla fra et dødsbo og den bor nå i et lite bur på selerommet. Har lest meg opp en del på chinchilla nå og forstår at de tåler lave temperaturer, så spørsmålet er da: Kan chinchillaen bo med kaninen og marsvinet?
Vi tenker å lage tak og høyere vegger i hønsenetting. Buret vil da bli 2x2x2meter med klatretre, hoppehyller, sand/badekasse og flere kasser/soverom i ulike høyder. Ser for meg at chinchillaen kan ha sin mat og soverom litt høyere opp, så den kommer seg unna de andre to når den ønsker.
Skal prøve å ordne et bilde.
Agnete
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Re: Burkompiser til chinchillaen?

Post by Agnete »

Hei :)

Chinchillen kan ikke bo sammen med kaninen og marsvinet, dessverre. De er for forskjellige arter, og spiser blant annet forskjellig fôr.

At de tåler lave temperaturer er relativt - ja, de lever i temperaturer ned til 0 grader i naturen, men det er ikke å anbefale når man har de som kjæledyr. Helst skal temperaturen ligge på rundt 15-18 grader. De tåler heller ikke trekk, da kan de få lungebetennelse, noe som er veldig farlig for dem.
Agnete Leiseth
v/Birkeli's Chinchilla

* Fikk min første chinchilla den 17. februar 2009
* Medlem i NFFSCN
* Styremedlem i NFFSCN
* Registert oppdretter siden 2015

Post Reply