Utstilling i Tromsø

Informasjon om utstillinger i Nord-Norge.
Vet du om noen arrangementer? Har du spørsmål? Legg inn info her!
Cecilia
VIP!
VIP!

Re: Utstilling i Tromsø

Post by Cecilia »

Det blir nok alt for langt for min del. Hadde vi hvert flere sammen som kunne kjørt hadde det gått. Men det tar jo langt over en dag å kjøre. Å fly blir nok alt for dyrt. Slik jeg forsto koster det rundt 10000 i bare reise. Og det er nok mye mer en hva jeg har budsjett til på chinchilla hobbyen.. Men om dere er nok utstillere med dyr der oppe er jo dette et bra tiltak :)
Mvh
Cecilia Nymark Jacobsen
v/ Ibenholt Chinchillaoppdrett
Nestleder i NFFSCN
Dommeraspirant i NFFSCN
Oppdretter siden 2005 og Chinchillaeier siden 2004

lillesusi
Moderator
Moderator

Post by lillesusi »

cecilia wrote:Det blir nok alt for langt for min del. Hadde vi hvert flere sammen som kunne kjørt hadde det gått. Men det tar jo langt over en dag å kjøre. Å fly blir nok alt for dyrt. Slik jeg forsto koster det rundt 10000 i bare reise. Og det er nok mye mer en hva jeg har budsjett til på chinchilla hobbyen.. Men om dere er nok utstillere med dyr der oppe er jo dette et bra tiltak :)
Ja det vil nok koste rundt 1000 kr på reise ja. Jeg har nå plass til noen her i stua om noen trenger plass å sove. Håper jo at noen har lyst til å ta seg råd til det, slik jeg gjør minst to ganger i året :p Syns det er på tide at vi får lokket litt flere i nord-Norge til å bli interessert i Chinchilla. interessen her er liten, men det fordi det ikke er så mange som er klar over hvordan en Chinchilla egentlig er =) Syns vi bør spre oss litt slik at det ikke bare blir i Oslo området.
Susann
Lasperanza Chinchilla
http://www.lasperanzachinchilla.com
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Post by Kjersti »

Cecilia: I følge Google Maps koster det 4.400 kr for drivstoff tur/retur Brevik-Tromsø. Litt mer eller mindre avhengig av hva slags bil du kjører, så klart. Det tar ca 24 timer å kjøre uten stopp (nøyaktig like lenge som det tar å kjøre fra Brevik til Roma faktisk).

Det er ikke mulig/trygt for et menneske å kjøre 24 timer i strekk, og om man så er to stykker som bytter på å sove/kjøre blir det 2.200 kr hver og 12 timers kjøring på hver... Hver vei! Jeg ville heller anbefalt deg å ta fly enn å kjøre bil, for å si det sånn :)

Flybilletter med SAS i mai, tur/retur Oslo-Tromsø fredag til søndag koster 1.600 kr. Altså mye billigere enn det du måtte betalt for bensinutgifter delt på to, og i tillegg sparer du mange timer og får en mye mer behagelig reise.

Jeg kommer gjerne til Tromsø om det blir utstilling der, men hvis det står mellom en utstilling med 15 dyr eller ingen utstilling, synes jeg det er bedre med ingen utstilling. Sånn som det er nå har vi jo vanskelig nok med å få mange nok påmeldinger på østlandet :(
Kjersti H.
Capella Chinchilla
http://capellachinchilla.com
Registrert oppdretter siden 2003 | Chinchillaeier siden 1996 | Medlem av NFFSCN og MCBA
Kasserer, oppdretteransvarlig og webansvarlig i NFFSCN | Vinner av Årets Utstiller 2010, Årets Oppdretter 2010, Årets Chinchilla 2010 og Årets Norskfødte Chinchilla 2010

lillesusi
Moderator
Moderator

Post by lillesusi »

Kjersti wrote:Cecilia: I følge Google Maps koster det 4.400 kr for drivstoff tur/retur Brevik-Tromsø. Litt mer eller mindre avhengig av hva slags bil du kjører, så klart. Det tar ca 24 timer å kjøre uten stopp (nøyaktig like lenge som det tar å kjøre fra Brevik til Roma faktisk).

Det er ikke mulig/trygt for et menneske å kjøre 24 timer i strekk, og om man så er to stykker som bytter på å sove/kjøre blir det 2.200 kr hver og 12 timers kjøring på hver... Hver vei! Jeg ville heller anbefalt deg å ta fly enn å kjøre bil, for å si det sånn :)

Flybilletter med SAS i mai, tur/retur Oslo-Tromsø fredag til søndag koster 1.600 kr. Altså mye billigere enn det du måtte betalt for bensinutgifter delt på to, og i tillegg sparer du mange timer og får en mye mer behagelig reise.

Jeg kommer gjerne til Tromsø om det blir utstilling der, men hvis det står mellom en utstilling med 15 dyr eller ingen utstilling, synes jeg det er bedre med ingen utstilling. Sånn som det er nå har vi jo vanskelig nok med å få mange nok påmeldinger på østlandet :(
Ja, det mener jeg også Kjersti. Derfor jeg så gjerne vil vite hvem som kommer og hvor mange dyr de tar med seg, for det er veldig uaktuellt å avlyse utstillingen etter at påmeldinger er kommet inn. Så jeg håper det er noen her som ønsker å bli med på utstilling og som tar med seg mange dyr, hvis du ikke tar med mange dyr, så kan en jo kanskje ta med seg dyr for noen andre også. Husk at det er kun lov med en kasse dyr per person. Og det pleier å være plass til kun en eller to kasser på hvert fly. Litt avhengig av hvor mange seter som er solgt på den flyvningen. Så dere som ønsker å ta dere turen burde da pratet litt med hverandre så dere ikke havner på samme fly, slik at dere slipper å ombooke fordi dere ikke fikk godkjent dyr i last. Trenger dere hjelp til noe så si i fra. Jeg kan også være behjelpelig med å hente folk på flyplassen her og kjøre de der de skal da jeg bor ganske nærme. Har som sagt plass til noen hos meg også. Fint at du har lyst til å bli med Kjersti. Da har vi vell kanskje 10 dyr fra deg da? eller? Så håper jeg noen flere vil komme også. Så si i fra. Det hadde vært så fint om vi kunne fått til noe sånn.
Susann
Lasperanza Chinchilla
VIP!
VIP!

Post by Cecilia »

Du glemte en null Susann ;) Men det er. Hva jeg har hørt ikke sjekket ut selv.

Om fly koster 1600 EN vei. Synes jeg fortsatt det blir fryktelig dyrt. Men om det kunne fått til noe i Trondheim tror jeg det hadde hvert mer realistisk. Husk at man må ha med lamper, bur og alt som følger med..
Mvh
Cecilia Nymark Jacobsen
Nestleder i NFFSCN
Dommeraspirant i NFFSCN

Kjersti
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Post by Kjersti »

cecilia wrote:Du glemte en null Susann ;) Men det er. Hva jeg har hørt ikke sjekket ut selv.

Om fly koster 1600 EN vei. Synes jeg fortsatt det blir fryktelig dyrt. Men om det kunne fått til noe i Trondheim tror jeg det hadde hvert mer realistisk. Husk at man må ha med lamper, bur og alt som følger med..
Fly koster 1600 tur/retur, altså begge veiene til sammen. Det var prisene jeg fant nå i dag. Hvis du kjøper noen måneder i forveien er det enda billigere. Å fly til Trondheim er ikke spesielt mye billigere :)

Lamper og bur er et problem ja. Det veier mye, tåler lite og er ikke så lett å ta med på fly... Det finnes noen lamper (og bur?) i Trondheim fra før.

Flybilletter til 10.000 kr til Tromsø? :shock: Nei, for så mye penger får man jo en jorden rundt-billett.
Kjersti H.
Capella Chinchilla
Registrert oppdretter siden 2003 | Chinchillaeier siden 1996 | Medlem av NFFSCN og MCBA
Kasserer, oppdretteransvarlig og webansvarlig i NFFSCN | Vinner av Årets Utstiller 2010, Årets Oppdretter 2010, Årets Chinchilla 2010 og Årets Norskfødte Chinchilla 2010

lillesusi
Moderator
Moderator

Post by lillesusi »

cecilia wrote:Du glemte en null Susann ;) Men det er. Hva jeg har hørt ikke sjekket ut selv.

jeg glemte ikke en null. Tror du tok en for mye. Snakket med Rebecka hvor hun snakket om at hun kunne ta med lampe. Vet ikke hvordan du tenkte hun skulle få til det, men hvis hun kjører, så kan jo hun ta med seg. Vet ikke hva hun tenker. Det går jo ann å ta med seg bura. Bare til at noen bestiller en ekstra bag også putte burene i en sånn. Så har vi de med. Men lampen kan bli et større problem. Nå lurer jeg på hvor viktig det er med lampene om det er god belysning i lokalet?
Susann
Lasperanza Chinchilla
VIP!
VIP!

Post by Cecilia »

1600 tur retur ja.. Det var jo ikke så ille. Men det blir nok uansett ikke denne våren for min del. Synes det er stress nok å reise med en liten med bil. Å reise med fly er nok ikke det beste. Hvertfall ikke når de er under 1/2 år. Og jeg personlig synes det blir få dyrt når det kommer opp i over 2000 (ink. Mat, påmelding og div.)
Men hvorfor ikke heller å prøve å få til i Trondheim? Der er alt av utstyr og det er mulig for folk å kjøre. Bensin dit kommer på mellom 1000-1500 vil jeg tro. Delt på 2-3 personer. Vet ikke om det forsatt er mulig. Men å få til på en skole med mulighet til gratis overnatting hadde jo absolutt hvert det beste.
Mvh
Cecilia Nymark Jacobsen
Nestleder i NFFSCN
Dommeraspirant i NFFSCN

Nina Christin
Gjenganger
Gjenganger

Post by Nina Christin »

Jeg tittet på flypriser og hotell første gang Tromsø ble tatt opp som mulig sted for utstilling Fly tur/retur kostet da 2400 pluss 1150 pr natt på hotell. Siden det går dårlig med fly på lørdager må en regne med to netter på hotell.
Når jeg regnet på dette ble kostnadene for hotell og fly 4700+utstillingsavgift, mat og transport til og fra flyplass.
Jeg syntes det ble altfor mye penger å legge i en utstilling så jeg kommer ikke til å dra til Trømsø.
Nina Christin Pollvik
DRACOS CHINCHILLA.
lillesusi
Moderator
Moderator

Post by lillesusi »

cecilia wrote:1600 tur retur ja.. Det var jo ikke så ille. Men det blir nok uansett ikke denne våren for min del. Synes det er stress nok å reise med en liten med bil. Å reise med fly er nok ikke det beste. Hvertfall ikke når de er under 1/2 år. Og jeg personlig synes det blir få dyrt når det kommer opp i over 2000 (ink. Mat, påmelding og div.)
Men hvorfor ikke heller å prøve å få til i Trondheim? Der er alt av utstyr og det er mulig for folk å kjøre. Bensin dit kommer på mellom 1000-1500 vil jeg tro. Delt på 2-3 personer. Vet ikke om det forsatt er mulig. Men å få til på en skole med mulighet til gratis overnatting hadde jo absolutt hvert det beste.
For meg så blir det fremdeles for langt til å kjøre. Jeg betaler den summen du snakker om minst to ganger i året. Jeg har lyst til å få noe til i Tromsø fordi jeg vil få frem interessen her oppe, og jeg har lyst til å for en gang skyld ikke trenge å reise så langt for å bli med på utstilling. Jeg kommer ikke til å betale omtrent samme summen i flyreise bare for å dra til Trondheim i tillegg. Så for meg så er ikke Trondheim aktuelt. Det er mye mer aktuelt i Rogaland for meg fordi jeg har familie der. Derfor var jeg også med på utstillingen i Stavanger og dro med de jeg kunne.
Du trenger ikke å sove på hotell Nina. Du kan få være hos meg hvis du vil. 2400 kan har vært summen du fikk hvis du reiser i perioder der det automatisk er mange reisende. Som i påsken. Transport til og fra flyplass kan jeg også være behjelpelig med.
Susann
Lasperanza Chinchilla
Gjenganger
Gjenganger

Post by Nina Christin »

Takk for det Susann, men syntes fortsatt at det blir for kostbart.
Nina Christin Pollvik
DRACOS CHINCHILLA.
lillesusi
Moderator
Moderator

Post by lillesusi »

1668 er prisen jeg får opp nå tur/retur fra oslo til Tromsø. Da er man her oppe til søndag da. Og det er prisen for en voksen person. Det vil komme litt tillegg i prisen siden man har med dyr. Så hvis du er hos meg den helgen så vil den totale summen du må betale for å dra på utstilling, utenom påmelding. vil være 1668 ,- pluss ca 220 kr hver vei med dyr. Det er ikke alltid de husker å ta betalt, så da skal det holde å bare spørre om det var noe mer. Hvis de fremdeles ikke sier de skal ha betalt så har du gjort din del :p Resten trenger du ikke tenker på når det kommer til utgifter. Jeg kan faktisk også være villig til å betale for noens påmelding om det får dem til å dra føle for å dra. Å betale noens påmelding og da slippe å reise er absolutt verd det for meg.
Susann
Lasperanza Chinchilla
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Post by Kjersti »

Jeg tror vi alle kan være enige om at det ville vært fint med utstilling i Tromsø, men vi må være litt realistiske. Da det var utstillinger regelmessig i Trondheim og Bergen var det såpass mange lokale utstillere begge steder at de tilreisende var å regne som en bonus. I Tromsø-området har vi per i dag ikke mange nok lokale utstillere til at det kan bli noen utstilling uten tilreisende fra østlandet. Da er det mer naturlig at utstillingen er på østlandet, slik at færre trenger å reise langt.

Jeg vet at folkene i Trondheim jobbet og stod på noe voldsomt for å rekruttere flere til miljøet, og for å kunne arrangere utstillinger der. De gjorde en kjempejobb og fikk mange mennesker med seg, og det ble holdt mange utstillinger der som et resultat av det. Hadde det ikke vært mer enn et par stykker som ville ha utstilling der, ville det ikke gått slik. Først måtte folkene og chinchillaene være der, så kunne det arrangeres utstillinger.

Jeg har selv reist med fly til utstillinger mange ganger, og betalt for å bo på hotell de fleste av gangene. For meg handler det ikke om lang reisevei eller at det blir for dyrt, men man kan ikke forvente at det skal være like lett for alle. Jeg forstår godt at Susann synes det er trist å måtte reise så langt hver gang det er utstilling, men sånn er det dessverre. Man kan ikke basere en utstilling på tilreisende, men heller holde utstilling for de lokale og bli glad hvis noen tilreisende vil komme i tillegg.

Jeg håper inderlig at interessen blir så stor i Tromsø at det kan bli utstilling der, men så vidt jeg kan se er det ikke realistisk at det skjer i år.
Kjersti H.
Capella Chinchilla

lillesusi
Moderator
Moderator

Post by lillesusi »

Trist at det er så lite initiativ innad i foreningen til å spre interessen da. Dumt at det kun er de som bor i området som må ta ekstra initiativ til å klare å få større Chinchillamiljø i området. Er ikke lett å gjøre sånn arbeid når man er en person. Har alltid ment at det viktigste foreningen gjør er å fremme interessen for Chinchilla. Jeg skal nå gjøre det jeg kan.
Susann
Lasperanza Chinchilla
VIP!
VIP!

Post by Cecilia »

Må si meg veldig ening med Kjersti.

Både Tromdheim og Bergen greide seg uten tilreisende. Og det jobbet de hardt for.
Du må ikke misforstå Sussann:) det er klart vi vil ha opp interessen. Men for meg blir det ikke riktig at alle uten om 1 skal være tilreisende. Og synes ikke man kan forvente at alle skal komme på en slik lang reise. Kanskje at 1-2 kommer, men ikke at nesten alle utstillere kommer fra østlandet. Håper du forstår den. Men om du gjør en god jobb så kan du jo få det til :)
Mvh
Cecilia Nymark Jacobsen
Nestleder i NFFSCN
Dommeraspirant i NFFSCN

Post Reply