Avføring - når bør jeg begynne å bli bekymret?

Har du spørsmål om sykdommer eller skader?
Legg ditt innlegg her, så skal vi svare så fort som mulig.
Post Reply
Jeanette
Nykommer
Nykommer

Avføring - når bør jeg begynne å bli bekymret?

Post by Jeanette »

Hei,

Jeg er nå den lykkelige eier av chinchilla igjen, og har en liten gutt på snart fem måneder. Han er vennlig og sterk og god, spiser og drikker godt, er oppvakt og har god muskeltonus. Men jeg har bare hatt ham i to ukers tid, så det er ikke godt å si hva hans normale dagsform er.

Avføringen hans bekymrer meg litt, den er våt og bløt. På i forigårs ble den skikkelig gjørmete, så jeg ringte dyrlegen og fikk fibreplex til ham. Nå får han bare høy og vann, og fibreplex tre ganger om dagen. Avføringen har blitt litt bedre, de kommer ut i noenlunde fasong igjen, men fortsatt vått og bløtt. Når bør det bli bra? Han har gått ned litt i vekt, men det kan vel like gjerne være stresset med flytting og så videre. Han har ikke fått noe godteri eller noe sånt, men de første dagene gikk han uten høy. Dumme meg som ikke skjønte at høy rett og slett ikke kan spises om det henger i høyball og ikke kan sittes på..! :)

Det er fort et par timer å kjøre til nærmeste dyrlege som har peiling (i følge dyrlegen jeg snakket med), så jeg vet ikke helt hva jeg gjør om det ikke går over. Stresset med kjøreturen blir vel farlig i seg selv, i så fall.

Noen tips og råd?
Kjersti
Registrert oppdretter
Registrert oppdretter

Re: Avføring - når bør jeg begynne å bli bekymret?

Post by Kjersti »

Så morsomt at du har fått chinchilla igjen! Velkommen tilbake :D

Nå har det jo gått noen dager, så han er sikkert i bedre form allerede, men jeg pleier i gi knekkebrød mot løs mage. Det fungerer veldig bra.
Kjersti H.
Capella Chinchilla
http://capellachinchilla.com
Registrert oppdretter siden 2003 | Chinchillaeier siden 1996 | Medlem av NFFSCN og MCBA
Kasserer, oppdretteransvarlig og webansvarlig i NFFSCN | Vinner av Årets Utstiller 2010, Årets Oppdretter 2010, Årets Chinchilla 2010 og Årets Norskfødte Chinchilla 2010

Post Reply